ed de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red 2de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /

24 

Texto completo

(1)
(2)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /2 Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava

Nava, sidra y natura

Nava, sidra y naturaleza

Nava ye sidra, ye arte y historia y ye naturaleza. “La Villa de la Sidra” amué-sase como un conxuntu harmoniosu con munchos y estremaos atrayentes pal visitante.

Nel aspeutu monumental, los que s’allegue al nuesu conceyu nun tienen de dexar de visitar l’emblemáticu pa-laciu de La Ferrería, del s. XV, ú, según les lleendes, vivió doña Ximena, muyer del Cid Campeador. Otra de les ayalgues históricu-artístiques del conceyu ye’l palaciu La Cogolla, construyíu nel s. XVI polos Álvarez de les Asturies. La ilesia d’El Remediu y delles capielles semaes pol conceyu completen la ufierta naveta nesti sen.

La naturaleza de Nava ye grandiosa y afayadiza pa tol mundu percorriendo verdes pomaraes, el pasiante entrará nunos espacios que ganaron merecía-mente l’apellativu de “Paraísu natural”. Peñamayor, Casielles, Brañaberniz o Pendón son un auténticu regalu pa los sentíos. Mil y ún tonos de collores verdes o pardos, acordies cola época del añu

na que se tea, ayuden a componer un escenariu ensin comparanza pal paséu o’l senderismu.

Al tornar, nada meyor qu’acercase a les sidreríes de la villa. Nelles l’oru llíquido que ye’l zusmiu formentáu de la mazana cuerre a chorru cumpliendo un ritual d’amistá nel que se descubre lo meyor del espíritu astur. La gastronomía nun se queda atrás, Nava ye una tierra na que la bona cocina ye un constante. Llamen l’atención de mou especial los platos fechos a la sidra y los más típi-cos de l’ancestral cultura culinaria de la rexón.

Nava ye, en resume, un conceyu pa visitar a poco y a poco ya que motivos d’interés nun-y falten.

Nava es sidra, es arte e historia y es naturaleza. “La Villa de la Sidra” se muestra como un armonioso conjunto con numerosos y variados atractivos para el visitante.

En el aspecto monumental, quien se acerque a nuestro concejo no debe dejar de visitar el emblemático pala-cio de la Ferrería, del s. XV, en el que, según las leyendas, vivió doña Jimena, esposa del Cid Campeador. Otra de las joyas histórico-artísticas del municipio es el palacio de La Cogolla, construido en el s. XVI por Álvarez de las Asturias. La iglesia de El Remediu y numerosas capillas diseminadas por las distintas aldeas del concejo completan la oferta naveta en este sentido.

La naturaleza de Nava es majestuo-sa y asequible para todo el mundo atra-vesando verdes pomaradas, el paseante se adentrará en unos espacios que han ganado merecidamente el apelativo de “Paraíso Natural”. Peñamayor, Casie-lles, Brañabernez o Pendón suponen un aténtico regalo para los sentidos. Mil

y un tonos de colores verdes y pardos, según la época del año de que se tra-te, ayudan a componer un escenario sin igual para el paseo o el senderismo.

Al regreso, nada mejor que acercar-se a las sidrerías de la villa. En ellas el oro líquido que es el zumo fermentado de la manzana corre a raudales cumplien-do un ritual de camadería y amistad en el que se descubre lo mejor del espíri-tu asespíri-tur. La gastronomía no se queda atrás, Nava es una tierra en la que la buena cocina es un constante. Especial atención merecen los platos a la sidra y los más típicos de la ancestral cultura culinaria de la región.

Nava es, en resumen, un conjunto para visitar pausada y detenidamente ya que alicientes no le faltan.

(3)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava3

Los senderos de pequeño recorrido

Los senderos de pequeñu percorríu

Los senderos de pequeño recorrido (P.R.) son una red de itinerarios pea-tonales señalizados, formados por la conexión de sendas, caminos, veredas, pistas, etc, que tratan, siempre si es po-sible, de evitar el tránsito por carreteras asfaltadas y con tráfico de vehículos.

Los P.R. poseen unos trayectos más cortos que los G.R. Estos son su-periores a 50 km. de longitud mientras que los P.R. no llegan a la misma. Los intinerarios de P.R. nos muestran unos entornos específicos o llegan hasta una población, un refugio o un punto con-creto de interés.

Con frecuenta es posible combinar G.R. y/o P.R. y en algunos tramos tam-bién se puede coincidir con los senderos internacionales que van indicados con la letra “E”.

Los senderos P.R. están destinados para todo aquel que le guste andar, dis-frutar de la naturaleza, observar el pai-saje y conocer aquello que la marcha le ofrece, la riqueza artística, la variedad cultural, etc.

Caminando se puede también gozar de aficiones como la fotografía, el dibujo, el interés por la flora y la fauna y también de la propia placidez que proporciona el solo hecho de via-jar andando.

Los indicadores del sendero faci-litan la marcha, pero su recorrido se puede hacer en uno u otro sentido y con la duración que se desee. A veces existen desviaciones que permiten acceder a monumentos o lugares de especial interés.

No es necesario poseer unas con-diciones físicas excepcionales ni edad determinada. Cualquier persona que guste del paseo o la excursión lo puede utilizar.

Mientras que los G.R. están divididos en etapas por su longitud, los P.R. están destinados a realizar pequeños pasesos, excursiones de media jornada, una jor-nada completa o el fin de semana. Los senderos de pequeñu percorríu

(P.R.) son una rede d’itinerarios peato-nales señalizaos, formaos pola conexón de caleyos, caminos, pistes, etc. que traten, siempres si ye posible, d’evitar el pasu peles carreteres asfaltaes y con tráficu de coches.

Los P.R. tienen unos percorríos más curtios que los G.R. Estos son superiores a cincuenta km. de llonxitú mientres que los P.R. nun lleguen a ellos. Los itinarios de P.R. amuesen unos entornos específi-cos o lleguen hasta un pueblu, un refuxu o un puntu concretu d’interés.

Davezu ye posible combinar G.R. y/o P.R. y nalgunos tramos tamién se pue coincidir colos senderos internacionales que van indicaos cola lletra “E”.

Los senderos P.R. son amañosos pa tolos que-yos preste andar, esfrutar de la natura, mirar pal paisax y conocer tolo que la caminada-y ofrez, l’abondanza artística, la variedá cultural, etc.

Caminado pue esfrutase tamién d’aficiones como la fotografía, el dibuxu, l’interés pola flora o la fauna y tamién

de la propia serenidá qu’aporta’l fechu mesmu de viaxar andando.

Los indicadores del camín faciliten la caminada, pero’l so percorríu pue fa-cese nún o otru sen y cola dura que se quiera. A vegaes esisten ramales que mos abren pasu a monumentos o lluga-res d’interés especial.

Nun ye preciso tener unes condi-ciones físiques perbones nin una edá determinada. Cualesquiera persona que-y preste pasiar o les escursiones pue facelo.

Mientres que los G.R. tán estremaos n’etapes pola so llonxitú, los P.R. tán empobinaos a facer paseos pequeños, escursiones de media xornada, una xor-nada entera o’l fin de selmana.

(4)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /4 Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava P.R. AS-148:

Senderu d’El Remediu

Atopamos la entrada al pueblu d’El Remediu na mesma carretera nacional N-634 ente’l llugar de Lleres y la villa de Nava.

El senderu d’El Remediu entama a la vera la ilesia parroquial de Nuestra Señora, construcción del sieglu XVI, con portada renacentista, que forma parte del patrimoniu históricu más destacáu del conceyu de Nava.

Ellí alcontramos el panel indicativu de la ruta. Entamamos pel camín de la drecha contra los barrios de la Lampa-rilla, Cuñella y El Castañéu, que vamos dir pasando por esi orde hasta llegar a la fonte El Forcáu, iguada va poco y onde atopamos una pequeña zona d’espardimientu.

De la que siguimos camín, vamos cruzar el ríu Cortina y una zona de viesca del país (la cuesta’l Rebollu) y llegamos a La Casona que ye una construcción tradicional asturiana que perteneció a daqué noble facendáu. Vamos cruzar la carretera que lleva a Llames y garramos el camín de la manzorga pa La Ribuli.

De la que llegamos a esti sitiu tenemos dos opciones: tomar a la manzorga con-tra la fonte La Llaguna que, pasando per Mondín y La Pría, va dar a Los Hueyos (ónde podemos observar una clas de construcción tradicional llamada “casa Mariñana”), y siguir el percorríu pela estaya más vistosa del senderu que nos dexa ver les tierres de los vecinos conceyos de Sariegu y Siero. Pasando per La Grixera y El Monte Los Andaluces, emprincipiamos a baxar per La Mafosa, pasamos el ríu Rianes y acabamos el percorríu pasando pel barriu de La Ca-lavera hasta’l puntu d’entamu.

Sendero del Remediu

El acceso al pueblo de El Remediu se encuentra en la misma carretera na-cional N-634 entre el núcleo de Lieres y la villa de Nava.

El sendero de El Remediu comien-za al lado de la iglesia parroquial de Nuestra Señora, construcción de siglo XVI, con portada renacentista, que for-ma parte del patrimonio histórico más destacado del concejo de Nava.

Allí encontramos el panel indicativo de la ruta. Comenzamos por el camino de la derecha en dirección a los barrios de la Lamparilla, Cuñella y El Castañeu, que iremos atravesando por ese orden hasta llegar a la fuente El Forcau, re-cientemente restaurada y que cuenta con una pequeña zona recreativa.

Continuando, cruzaremos el río Cor-tina y una zona del bosque autóctono (la cuesta el Rebollu) y llegaremos a la Casona que es una construcción tradi-cional asturiana que perteneció a algún noble hacendado. Cruzaremos la carre-tera que lleva a Llames y tomarmos el camino de la izquierda hacia La Ribuli.

Una vez llegados a este punto tenemos dos opciones: tomar el camino de la iz-quierda hacia la fuente La Llaguna que pasando por Mondín y La Pría conduce a los Jueyos (donde podemos observar un tipo de construcción tradicional llamado “casa Mariñana”), o seguir el recorrido por la zona más vistosa del sendero que nos permite ver terrenos de los vecinos concejos de Sariego y Siero, pasando por la Grijera y el monte Los Andaluces, co-menzaremos el descenso por la Mafosa, cruzaremos el río Rianes y completare-mos el recorrido pasando por el barrio de la Calavera hasta el punto de partida.

(5)
(6)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /6 Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava

Sienda de Cecea a Cabranes pela Coroña Castru

Senda de Ceceda a Cabranes por la Coroña de Castru

El senderu de la “Coroña Castru” entama nel pueblu de Cecea al que llega-mos dende la carretera Nacional N-634.

Nesti mesmu sitiu podemos visitar la Capiella de Sta. Llucía, construcción del sieglu XVII al par de la qu’atopamos el panel d’entamu de la ruta, na mesma en-cruciyada que mos lleva pa Fresnadiellu onde emprincipia la xubida a la Coroña.

Al poco d’entamar el camín, alcon-tramos la Zona Recreativa Pomarade que construyó va poco’l Conceyu de Nava, nun sitiu bramente guapu y tran-quilu, la cuenta pa facer un descansu en camín y reponer fuercies.

La ruta sigue per una fastera de monte, principalmente ente pinos y oca-litos, frutu d’años de repoblaciones fe-ches al envís d’esplotar esti monte para xenerar recursos maderables.

A la que vayamos garrando altura vamos dir observando paisaxes de los diferentes conceyos que rayen col de Nava, principalmente de Cabranes (al Norte) y Piloña (al Este).

De la qu’acoyemos a la cima de la

Coroña Castru, amás d’esfrutar d’unes vistes impresionantes, podemos docu-mentamos sobre la historia del Castru que taba asitiáu ende nel panel infor-mativu pa pescanciar cómo vivíen les xentes d’esti pobláu llariegu y sospren-dese coles ruines que lu arrodien.

A la que baxamos pel cortafueos, podemos tomar pa la drecha pel camín que mos lleva a Cabranes visitando los pueblos d’Iría y La Curciada, o siguir la baxada hasta La Troncada y La Faya pa depués de pasar pente praos y viesques, tornar pa Cecea, onde vamos acabar esta xornada de senderismu, naturaleza y, dende llueu, salú.

El sendero de la “Coroña de Castru” tiene su inicio en el pueblo de Ceceda al que accedemos desde la carretera Nacio-nal N-634.

En el mismo núcleo podemos visitar la Capilla de Sta. Lucía, construcción del siglo XVII muy cerca del panel de inicio de la ruta, situado en el cruce que nos lleva al pueblo de Frenadiellu donde comienza la ascensión a la Coroña.

Al poco tiempo de empezar la cami-nata, encontramos el Área Recreativa Po-marade, recientemente construida por el Ayuntamiento de Nava, situada en un lugar bello y tranquilo, ideal para hacer un alto en el camino, descansar y reponer fuerzas.

La ruta continúa por una zona de monte, principalmente de pinos y eu-caliptos, fruto de años de repoblaciones hechas con el fin de explotar este monte para generar recursos maderables.

A medida que vayamos tomando al-tura iremos observando paisajes de di-ferentes concejos limítrofes al de Nava, principalmente de Cabranes (al Norte) y Piloña (al Este).

Una vez que alcanzamos la cum-bre de la Coroña de Castru, además de disfrutar de unas vistas impresionan-tes, podemos documentarnos sobre la historia del Castro que allí existió, en el panel informativo que está instalado para hacernos una idea de cómo vivían los habitantes de este poblado ancestral y descubrir las ruinas que lo rodean.

En el descenso, por el cortafuegos, podemos desviarnos a la derecha por el camino que nos lleva a Cabranes visitando los pueblos de Hiría y la En-cruciyada, o seguir el descenso hasta la Troncada y la Faya para después de cruzar entre prados y bosques regresar a Ceceda, donde finalizaremos esta jor-nada de senderismo, naturaleza y por supuesto salud.

(7)
(8)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /

Ruta del Pico la Múa

abrevadero para el ganado y una peque-ña cabapeque-ña. Tras girar a la izquierda, el itinerario prosigue por un sendero que deja a la izquierda el prado y el muro de piedra que lo cierra y, a la derecha, un hermoso bosque de hayas. Enseguida los árboles desaparecen y se reinicia el descenso en dirección a Casielles. Esta zona ofrece una magnífica vista de las impresionantes Foces del Río Pendón, espectacular desfiladero por donde se precipitan las aguas en dirección al Pi-loña. Para ello es preciso desviarse lige-ramente al oeste a través de los prados que rodean el caserío. Desde Casielles no resta más que descender por la pista de acceso al pueblo hasta encontrar la carretera, a la altura del Molín de Frai-noquiso, uno de los mejores conservados del concejo, y regresar al punto de parti-da por la carretera.

Pa llegar al entamu de la ruta, El Cabañón, arráncase pela Carretera Llocal NA-1, que lleva a la envasadora d’agua de Huentesanta, y casi que na-más pasar el ramal que lleva pa Gran-diella.

En Frainoquiso entama’l camín garrando la pista de formigón que, pa contra’l sur y nuna xubida suave, lleva al cercanu pueblu de Cueva Alta. D’esti llugar, la ruta persigue per una pista forestal qu’arranca nun codiellu, xusto frente por frente d’una corte. Asina, ente tupíos pinares de repoblación, gárrase altura bien llueu hasta algamar les pra-deríes de Les Crestes de Trapa.

El caleyu sigue pela divisoria d’agues, ofreciendo perbones vistes del valle de Cuerries, a la manzorga, y la llanura de Nava, a la drecha. Nos díes claros, d’ende puen esfrutase ablucantes vistes a los Picos d’Europa. El camín métese pente crestes y collaos hasta algamar el Colláu La Verde, pasu ente’l valle de Cuerries y El Río Pendón, d’onde s’acolumbra al sur la cima d’El Picu la Múa.

Para llegar al punto de inicio de la ruta, El Cabañón, debe tomarse la Carretera Local NA-1, que lleva a la en-vasadora de agua de Fuensanta, y casi inmediatamente después del cruce del desvió que lleva hacia Grandiella.

En Frainoquiso se inicia el itinerario tomando la pista de hormigón que, en di-rección sur y en suave ascenso, conduce a la cercana aldea de Cueva Alta. Desde esta localidad la ruta prosigue por una pista forestal que arranca en una vuelta muy pronunciada, justo enfrente de una cuadra. Así, entre frondosos pinares de repoblación, se gana altura rápidamen-te hasta alcanzar las praderías de las Crestas de Trapa.

El itinerario prosigue por la divisoria de aguas, ofreciendo espléndidas vistas del valle de Cuerrias, a la izquierda, y la llanura de Nava, a la derecha. En días depejados se disfruta de magníficas panorámicas que desde allí ofrecen los Picos de Europa. El camino discurre en-tre crestas y collados hasta alcanzar el Colláu La Verde, paso entre el valle de

Cuerrias y el Rio Pendón, desde donde se divisa al sur la cumbre del Picu la Múa.

Si se desea completar la ascensión a la cumbre, basta tomar la senda a la izquierda y continuar la andadura por las crestas, encontrando en el cami-no una pequeña charca, sin agua los meses más secos. La cima del Picu La Múa constituye una de las atalayas de mejores vistas de la zona central de As-turias. Desde allí se alcanza a divisar, al sudeste, lo Picos de Europa, domi-nados por la cumbre de la Peña Santa de Castilla, el Picu Vizcares, en Piloña, Tiatordos, entre Caso y Ponga, al norte, la Sierra del Sueve y el Cordal de Peón; y al Oeste, la Sierra de Peñamayor y gran parte de los concejos de Nava, Piloña, Siero y Sariego.

El regreso se realiza por el mismo camino hasta alcanzar de nuevo el Co-lláu La Verde. Desde aquí debe tomar-se a la izquierda una tomar-senda apenas marcada que entre brezales desciende con fuerte pendiente hacia las brañas de Breñabérnez, donde se conserva un

P.R. AS-46:

Ruta d’El Picu la Múa

8

(9)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava9 Si-y paez acabar la xubida al picu,

nun tien más qu’agarrar el senderu de la manzorga y siguir camín pente les crestes, alcontrando bien lluéu un fon-tán, ensin agua los meses más secos. La cima del Picu La Múa constitúi una de les talayes de meyores vistes de la fastera central d’Asturies. D’ehí acolúm-brense, al sureste, los Picos d’Europa, ente los que rescampla’l picu de la Peña Santa de Castiella, el Picu Vizcares, en Piloña, Tiatordos, ente Casu y Ponga, al norte, El Puertu Sueve y el Cordal de Pion; y al Oeste, la Sierra de Peñamayor y bona parte de los conceyos de Nava, Piloña, Siero y Sariegu.

A la vuelta tómase pela mesma ca-leya hasta volver a llegar a El Colláu La Verde. D’equí ha garrase, a la manzorga, un camín perpoco marcáu qu’ente uza-les baxa bien ribayu pa contra uza-les bra-ñes de Brañaberniz, onde se caltién un pilón pal ganáu y una cabañina. Depués de torcer a la manzorga, la ruta sigue per un senderu que dexa a la manzorga’l prau y la muria de piedra que lu zarra y,

a la drecha, un fayéu bien guapu. En-siguida los árboles desapaecen y vuél-vese a baxar pa contra Casielles. Esta zona bríndanos una perguapa vista de les impresionantes Foces d’El Río Pen-dón, espectacular foz pela que cuerren les agües pa contra’l Piloña. Pa ello ye menester torcer un poco pal oeste pen-te los praos qu’arrodien la casería. De Casielles nun queda namás que baxar pela pista d’accesu al pueblu hasta dar cola carretera, a l’altura del Molín de Frainoquiso, ún de los meyor conservaos del conceyu, y tornar al entamu pela ca-rretera.

(10)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /10

Senderu llocal de Nava

Sendero local de Nava

El camín entama na plaza Príncipe d’Asturies, frente por frente del Muséu de la Sidra, pa xubir pa contra la zona deportiva del conceyu pela Avda. de la Constitución. Ehí vamos garrar un ramal a la drecha que mos lleva al pueblu de la Cogolla. Nel primer ramal, torcemos a la drecha otra vuelta, pasando al pie de les muries que zarren les praderíes del palaciu de la Cogolla, del sieglu XIV. Dexando la muria siempre a la manzor-ga, llegamos a la entrada del palaciu y siguimos pela carretera llocal. Al poco, metémonos per un senderu que va dar al par d’una casa a la drecha. Siguimos hasta’l pueblu de Pandu pa, a la que llegamos, garrar el primer ramal de la carretera llocal a la manzorga. Pasamos per Oméu y Ovín, onde emprincipia la baxada pel antiguu senderu que nos lle-va hasta’l palaciu de la Ferrería (sieglu XV). Ende vamos poder esfrutar col so perfectu asitiamientu a la vera’l río Prá, arrodiáu d’inmenses zones verdes y de tupíos castañeos. La ruta sigue con una xubida buena hasta’l pueblu de Bocarral

p’agarrar la carretera que baxa a Prá y que nos va llevar a Piloñeta y a La Viña, onde vamos torcer a la manzorga pela carretera del vieyu aserraderu hasta lle-gar a La Curtia, zona más alta de tola ruta y d’ónde vamos poder acolumbrar munchos de los pueblos que componen el conceyu de Nava. D’ellí y siempres en suave baxada, depués de torcer a la dre-cha al par d’una parada de bus, garra-mos un senderu que baxa a la manzorga, a la solombra d’árboles y matos. Al poco atopámonos otra vez col palaciu de La Cogolla, pa entrar na villa de Nava pela parte del Muséu de la Sidra, pudiendo contemplar el so asitiamientu perafaya-dizu y la so complicidá col cascu urbanu de la villa sidrera.

Iniciaremos el recorrido en la plaza Príncipe de Asturias, frente al Museo de la Sidra, para subir en dirección a la zona deportiva municipal por la Avda. de la Constitución. Allí tomaremos una senda a la derecha que nos conducirá al pueblo de la Cogolla. En el primer desvío, torcemos a la derecha de nuevo, pasando junto a la muralla que cierra las praderías pertenecientes al palacio de la Cogolla, del siglo XIV. Dejando la muralla siempre a nuestra izquierda, llegamos a la entrada del palacio y continuamos por la carretera local. A los pocos metros, nos desviamos por un sendero que sale junto a una casa a nuestra derecha. Seguimos hasta el pueblo de Pando, para nada más llegar tomar el primer desvío de la carretera local a la izquierda. Pasamos por Omeu y Ovín, donde iniciaremos el descenso por la antigua senda que nos conducirá hasta el palacio de la Ferrería (siglo XV). Allí podremos deleitarnos con su privi-legiado enclave a orillas del río Prá ro-deado de inmensas zonas verdosas y de

frondosos bosques de castaños. La ruta continúa con un ascenso prolongado hasta el pueblo de Bocarral para tomar la carretera que desciende a Prá y que nos llevará a Piloñeta y a la Viña, donde giraremos a la izquierda por la carretera de la antigua serrería hasta llegar a la Curtia, zona más alta de toda la ruta y desde donde podremos avistar muchos de los pueblos que conforman el concejo de Nava. De allí y siempre en ligero des-censo, tras torcer a la derecha junto a una parada de bus, tomamos un sende-ro que baja a la izquierda, a la sombra de árboles y setos. Al poco rato volvere-mos a encontar el palacio de la Cogolla, para entrar en el núcleo de Nava por las inmediaciones del Museo de la Sidra, pudiendo contemplar su privilegiado enclave y su complicidad con el casco urbano de la villa sidrera.

(11)
(12)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /

los meses de primavera y verano por éstos y sus ganados. Desde este bello paraje seguiremos en dirección noroeste por el antiguo camino carretero atravesando Les Canellines, Cantucorral, para dejar a nuestra izquierda la zona pastoril de En-trexierres y llegar a la fuente de El Faeu desde donde empezaremos a divisar gran parte del concejo de la sidra.

Siguiendo el descenso por Los Xerra-pos llegaremos al llanu de Tabléu donde seguiremos por la pista hacia arriba, lue-go llegaremos a La Vallorita, desde esta zona al norte empezamos a contemplar los pueblos de Gratila, Piloñeta, Ovín, Oméu, y Buyeres, así como gran parte del valle del río Pra o valle de Fuentesanta en el que destaca el palacio de La Ferrería. Desde estas atalayas seguiremos en un suave descenso por el camino rodeado de las especies arbóreas más típicas de nuestra región para llegar a nuestro pun-to de llegada y de partida, Fuentesanta, donde podremos saciar nuestra sed con un buen trago de agua en la fuente de La Vegona, en la margen derecha del río Prá.

El senderu de les Foces d’el ríu Pendón entama en H.uentesanta, al pie mesmu del antiguu balneariu, anguaño planta envasadora. Entamamos camín empobinándonos pal sur. En pasando la ponte d’el ríu Prá, tomando pa la derecha, garramos la pista que xube a la manzor-ga. Na primera encruciyada vamos tener dos opciones: a la drecha per Tabléu y a la manzorga per Los Fornos.

Vamos tomar esta que, ensin aban-donala, ente viesques centenaries de castañales nuna pequeña barga va xu-binos a los Fornos. D’ende, mirando pal este, acolúmbrase Casielles. A la que llegamos al colláu, al par de la caseta del pilón, pasamos una pequeña campera pa siguir el senderu, talláu na peña, que mos empobina pela foz pa Pendón, esfru-tando les vistes bramente guapes qu’esti mos presenta col Ríu Pendón o tamién conocíu na zona como Riega La Peña a los nuestros pies, les sos agües bravíes y bien llimpies, ábrese camín ente les garmes calices.

Nun trayectu ablucante enforma, El sendero de les Foces de Pendón

tiene su inicio en Fuentesanta, al mismo lado del antiguo balneario, hoy planta embotelladora; comenzamos la marcha en dirección sur, cruzando el puente sobre el río Pra, girando hacia la derecha coge-remos la pista ascendente de la izquierda, en el primer cruce tendremos dos opcio-nes, a la derecha por Tableu a la izquierda por los Fornos.

Seguiremos ésta que, sin abando-narla, entre bosques centenarios de cas-taños en un pequeño trayecto nos subirá a los Fornos, desde donde se contempla a nuestro este Casielles, una vez en el colláu junto a la caseta del abrevadero, cruzaremos la pequeña campera para se-guir la senda tallada en la roca que nos conduce por el desfiladero hacia Pendón, con las maravillosas panorámicas que éste nos ofrece con el río Pendón o tam-bién conocido en la zona como río La Peña bajo nuestros pies, sus aguas bravas y cristalinas se abren paso entre los mura-llones calizos.

En un entusiasmante trayecto nos

adentraremos en lo más maravilloso de les Foces, una vez en la captación de aguas lugar conocido como les meceures, cruzaremos las cristalinas aguas hacia nuestra izquierda por entre las riegas de la derecha conocida como Bomalu y la de la izquierda riega de Pendón seguire-mos por el bosque de centenarias fayas y robles para volver a cruzar la riega de Bomalu a nuestra derecha por el Puente Pendón, donde cogeremos el antiguo ca-mino de la canal en dirección noroeste camino empedrado entre una vegetación exuberante de avellanos y robles que has-ta hace pocos años sirvió para acarrehas-tar la hierba de los prados de Pendón hacia los pueblos de Buyeres y Ovín.

Ascendiendo por las revueltas nos queda a nuestras espaldas uno de los parajes más bellos de Asturias por su sal-vaje virginidad respetada a través de los siglos. En este ascenso suave y divertido llegaremos al collau de la Boca de la Ca-nal descendiendo hacia El Mayau Pastor, zona pastoril salpicada de bellas cabañas utilizadas por los pastores de la zona en

Foces del Río Pendón

P.R. AS-45:

Foces d’el Ríu Pendón

12

(13)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava13 somorguiámonos no más maravioso de

les Foces. De la que calamos a la toma d’agues, un llugar conocíu como Les Me-ceúres, pasamos les agues cristalines to-mando pa la manzorga pente les riegues de la derecha, conocíes como Bomalu y la de la izquierda, La Riega Pendón vamos siguir pela viesca de centenarios fayes y carbayos para volver a cruciar la riega de Bomalu pa la nuestra derecha pela Ponte Pendón. Ende vamos garrar l’antiguu mín de la canal pa contra’l noroeste, ca-mín empedráu ente una vexetación bien rica d’ablanales y carbayos que, hasta va bien poco, usóse p’acarretar la herba de los praos de Pendón pa los pueblos de Buyeres y Ovín.

Xubiendo per un camín enllenu re-vueltes, dexamos tres de nós ún de los llugares más guapos d’Asturies pola so pureza respetada pelos los sieglos. Nesta xubida, non mui empruna y bien afaya-diza acoyemos al colláu de la Boca de la Canal, baxando contra El Mayáu Pastor, zona pastoril estrada de guapes cabañes usaes polos pastores y pol ganáu de la

zona nos meses de primavera y branu. D’equí, vamos tomar pal noroeste pel antiguu camín carreteru pasando per Les Canellines, Cantucorral, pa dexar a la manzorga la zona de llinde de ganáu d’Entrexerres y llegar a la fonte d’El Faeu aú emprincipia a divisase gran parte del Conceyu la sidra.

Siguiendo la baxada per Los Xerra-pos llegamos al llanu de Tabléu d’ónde vamos siguir pela pista p’arriba. Depués llegarémos a La Vallorita. D’esta zona pal norte emprincipiamos a acolumbrar los pueblos de Grátila, Piloñeta, Ovín, Oméu, Buyeres, asina como buena parte del valle d’el ríu Prá o valle de Huentesanta onde sobresal el palaciu de La Ferrería. Dende estes talayes siguimos nuna baxa-da suave per un camín arrodiáu de les clases d’árboles más típiques del país p’aportar al nuestru puntu de llegada y de partida, Huentesanta, onde podremos quitar la sede con una bona cachada d’agua na fonte de La Vegona, na oriella drecha d’el ríu Prá.

(14)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /14

Ruta de la Riega la Peña

Al par del pueblu de Piloñeta enta-ma la vuestra ruta. El coche pue dexase nun aparcamientu a la vera’l ríu Prá, y depués de lleer les indicaciones del ca-mín en panel d’entamu emprincipia esta aventura pela naturaleza.

Al poco, vese’l molín de Prá, cons-trucción que, nel so llabor diariu, usaba pa trabayar la fuercia l’agua del ríu que va ser el vuestru compañeru infatigable pente viesques y praderíes.

Una xubida suavina pela llomba, dexando de llau la oriella del ríu, llé-vamos per una caleya a la solombra d’especies vexetales carauterístiques de la ribera asturiana como’l pládanu, l’ablanal o’l fresnu. De la que facéis la ruta, vais decatavos de les construccio-nes d’antiguos molinos d’agua, que to-vía anguaño caltienen elementos como la canalización o la caída del agua, construcciones emplegaes polos vecinos de la dómina y que depués d’años de tar abandonaos y en desusu, nun son na-más qu’un recuerdu borrosu.

El camín, bien marcáu, lleva pal

altu La Cipresta, averáu al pueblu de Campanal. De la que se sal de la pista y depués d’agarrar un ramal hormigonáu, entama la baxada que lleva pal llugar de Grátila, onde vos aconseyamos que paréis pa descansar un minutu y, si ye posible, a platicar con dalgún de los vecinos, que de xuru va ser a cuntavos más d’un casu de la zona. Ente tierres de llabranza y caminos vecinales, aco-yemos al pueblu de Piloñeta últimu llu-gar pobláu enantes de llellu-gar al puntu d’entamu de la ruta.

Ruta de la Ribera del Río de la Peña

Muy próximo al pueblo de Piloñeta se

encuentra el punto de partida de vuestra ruta. Un aparcamiento en las cercanías del río Pra os permitirá dejar el vehículo, y tras leer las indicaciones del recorrido en el panel de inicio podréis comenzar esta aventura por la naturaleza.

A pocos metros de la senda obser-varéis el molino de Prá, construcción que utilizaba en su labor diaria la fuerza del agua del río que será vuestro com-pañero infatigable a través de bosques y praderías.

Con un leve ascenso por la pendien-te y dejando a un lado la orilla del río, os conduciréis por el camino a la sombra de especies vegetales características de la ribera asturiana como arces, ave-llanos o fresnos. A lo largo del recorrido podréis descubrir antiguos molinos de agua que, aún hoy en día, conservan sus canalizaciones y saltos de agua origina-rios. Estos ingenios hidráulicos, antaño utilizados por los vecinos de las aldeas cercanas para la molienda, se han con-vertido por años de desuso y abandono,

en un silencioso testimonio de las cos-tumbres populares de épocas pasadas.

La Ruta perfectamente señalada os conduce en dirección al alto de la Cipresta, muy cercano al pueblo de Campanal. Saliendo de la senda de tie-rra y tras tomar un camino hormigonado iniciaréis el descenso que os llevará ha-cia la localidad de Gradátila, donde os aconsejamos un alto en el camino para descansar unos minutos, y si es menes-ter conversar con alguno de los lugare-ños, que a buen seguro podrá contaros más de una anécdota de la zona. Entre tierras de labranza y caminos vecinales llegaréis al pueblo de Piloñeta, último espacio poblado antes de regresar al punto de origen de la ruta.

(15)
(16)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /

Ya en Sto. Tomás, después de visitar-lo y contemplar su verdadero vavisitar-lor artís-tico e histórico, podremos contemplar su privilegiado enclave y lo característico de su localización, que que sirve de centro geográfico a los pueblos que conforman la Parroquia de Priandi. Desde aquí Lla-meu, El Lloreu, Traveseu y Campanal, etc. ofrecen si cabe aún más ese aspecto tan característico de la Asturias que es pa-raíso y es natural.

La ruta de Stu. Tomás de Priandi emprima nel pueblu mesmu de Priandi, namás pasar el ríu Prá y empobinándose pal pueblu de La Real. A la que llega-mos a La Real, na primer encruciyada, tiramos pa la manzorga, pa La Casta-ñal. Ye equí, de la que vamos xubiendo d’a poco, ónde podemos contemplar l’arriquecedora guapura paisaxística qu’esta zona nos dexa ver, con viesques y praos centenarios que regalen a los nuestros güeyos les sos impresionan-tes tonalidaes verdes y marrones. De la que llegamos a La Castañal, y una vez vistu d’ellí tol inmensu valle de Priandi, siguimos la xubida hasta Les Camperes de l’Artosa. Dende l’Artosa ún pue con-templar práuticamente tola grandiosidá que tien l’Asturies rural y paisaxística a la que pertenez Priandi. El so privilexáu asitiamientu amuésanos, a golpe de vis-ta, un fenómenu real difícil d’alcontrar n’otru sitiu. Tamos falando de la posi-bilidá d’avistar dende esti puntu los Conceyos de Nava, Bimenes, L’Infiestu y Sariegu, y si’l tiempu lo permite, de La ruta de Sto. Tomás de Priandi se

inicia en el mismo pueblo de Priandi, tras cruzar el río Prá y comenzando la marcha en dirección al pueblo de la Real. Una vez en la Real, llegados al primer cruce, to-maremos el camino de la izquierda en di-rección a la Castañal. Es aquí, mientras ascendemos lentamente, donde podemos contemplar la enriquecedora belleza pai-sajistica que esta zona nos muestra, con bosques y prados centenarios que rega-lan a nuestros ojos sus impresionantes tonalidades verdes y marrones. Llegados a la Castañal, y una vez observado desde allí todo el inmenso valle sobre el que se asienta Priandi continuamos el ascenso hasta las Camperas de la Artosa. Desde la Artosa puede contemplarse práctica-mente toda la grandiosidad que posee la Asturias rural y paisajística a la cual per-tenece Priandi. Su privilegiado enclave nos enseña a golpes de vista un fenóme-no real difícil de encontrar en cualquier otro lugar. Nos referimos a la posibilidad de avistar desde este punto los Concejos de Nava, Biemenes, Infiesto y Sariego, y

si el tiempo lo permite, de percibir allá en la lejanía, toda la inmensidad del Mar Cantábrico.

De la Artosa iniciaremos un rápido descenso hacia Campanal siempre cus-todiados por la imagen de Peña Mayor. Aquí, si la suerte nos es propicia, esta-remos en disposición de avistar algún animal de caza como el jabalí, el venado o el corzo que han hecho de esta zona su lugar de vida, recordándonos a los que hemos tenido suerte de contemplar al-guno de estos ejemplares que la madre naturaleza ha sido aquí más bella y más sabia que nunca.

Una vez en Campanal, tras verlo, visitarlo y disfrutarlo, comenzamos el descenso tomando la dirección de la ca-rretera a Priandi, hasta coger un desvío a mano derecha. Por este sendero llega-remos a Traveseu, donde tras descender por la Casa Arriba tomaremos un cruce a la izquierda que nos llevará a la Ca-pilla de Sto. Tomás, pasando antes por otros sitios de interés como La Fuente Traveseu.

Ruta de Sto. Tomás de Priandi

P.R. AS-67:

Ruta de Stu. Tomás de Priandi

16

(17)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava17 percibir allalantrones, tol grandor de La

Mar Cantábrica.

De L’Artosa entamamos una rápida baxada pa Campanal siempres a re-caldu de la imaxe de Peñamayor. Equí, si hai suerte, vamos poder acolumbrar daqué animal de caza como’l xabaril, el venáu o’l corzu, que faen d’esta zona la so morada, recordándomos a los que tuvimos suerte de contemplar dalgún d’estos exemplares que la madre natu-raleza ye equí más guapa y más sabia que nunca.

A la que llegamos a Campanal, de-pués de velu, visitalu y esfrutalu, empri-mamos la baxada tomando pela carre-tera pa Priandi, hasta garrar un ramal a la mano drecha. Per esti caleyu vamos llegar a Traveséu, ónde depués de baxar per La Casa Arriba garramos un camín a la manzorga que nos va llevar a la Ca-piella de Stu. Tomás, pasando enantes per otros sitios d’interés como La Fuente Traveséu.

En llegando a Stu. Tomás, depués de visitalu y contemplar el so verdaderu

valir artísticu y históricu, vamos esfrutar del so privilexáu asitiamientu y lo carau-terístico de la so llocalización, que fai de centru xeográficu a los pueblos que for-men la Parroquia de Priandi. Dende equí Llaméu, El Lloréu, Traveséu y Campanal, etc. ufierten, si ye posible, tovía más esi aspeutu tan carauterísticu de l’Asturies que ye paraísu y ye natural.

(18)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / P.R. AS-128: Sendero del Remediu

Senderu d’el Remediu P.R. AS-147: Senda de Ceceda a

Cabranes por la Coroña de Castru

Sienda de Cecea a Cabranes pela Coroña Castru

P.R. AS-46: Ruta Pico la Múa Ruta d’el Picu la Múa S.L. 8: Sendero local de Nava

Senderu llocal de Nava P.R. AS-45: Foces del Río Pendón

Foces d’el Ríu Pendón P.R. AS-198: Ruta de la Ribera del Río

de la Peña

Ruta de la Riega la Peña P.R. AS-67: Ruta de Sto. Tomás

de Priandi Ruta de Stu. Tomás de Priandi

1

2

3

4

5

6

7

18

(19)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava

Direcciones de interés /

Direición d’interés

Casa Conceyu

Mancomunidá Comarca de la Sidra Policía del Conceyu

Guardia civil Centru Salú Consultoriu médicu Ambulancies Principáu Emerxencies Polideportivu Conceyu Casa Cultura

Oficina d’información Xuvenil Centru Asesor pa la Muyer Centru Social y de Día Muséu de la Sidra

Farmacia E. Bordallo-J. Uriarte Farmacia M. Isabel Rodríguez Farmacia Marta Blanco Correos y Telégrafos Agrupación de Taxis Estación de FEVE ALSA Pl. Manuel Uría, 1 Paraes Pl. Manuel Uría Río Prá La Santina, s/n Cecea La Colegiata Avda.Constitución Villabona La Laguna Paraes Río Prá Príncipe de Asturias La Vega, 13 La Colegiata, 3 Luis Armiñán, s/n Avda. de la Constitución, 8 Avda. de la Estación 985716008 985718413 985718522/629818440 985716042 985717316 985704397 985717203 112 985716588 985716675 985716653 985718413 985718448 985717419 985716141 985717073 985716130 985717018 985717474 985716047 902422242 19

(20)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /20 P.R. AS-148:

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /20

Callejero de Nava /

Callejeru Nava

(21)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava Restaurante Avenida

Mesón La Teyera Mesón La Panera Bar restaurante El Titi Restaurante Casa Colo Parrilla El Candil Restaurante CostaVerde Sidrería Prida Sidrería La Figar Sidrería Casa Mino Sidrería Villa de Nava Sidrería Estrada Sidrería La Barraca Restaurante Plaza Sidrería Peñamayor Sidrería Angelón Bar Peñamayor Parrilla El Cuervo Bar El Empalme Restaurante Josefina Restaurante La Venta Restaurante La Masera Restaurante El Fogón de Elena

La Vega, 1 Llames Baxo, 6 Llames Basoréu Cecea Purnea Quintana La Colegiata La Riega, 15 La Laguna La Barraca, 7 Quintana, 40 La Barraca, 16 Plaza Manuel Uría Carretera Bimenes La Vega Piloñeta Paraes Ctra.Xeneral Santander Cecea Quintana Plácido Martínez, 3 Quintana, 12 985717224 985717309/666357455 985717345 985716711 985704016 985716091 985716710 985716455/985717305 985717551 985716623 985716070 985716292 985716936 985717544 685543969/985716483 985718043 985716810 985716335 985717253 985704116 985718542 985716274 985718589

Donde comer /

Ónde comer

(22)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /22 650132529 985717469 985724065/985993013 639475695 985725162 985717377 985716972 985718075 985700559 636308409 985716607 985717377 985717377 985717377 985716819 985716230 985218830 985704368/609836065 985654193 670608002 985717376 666028361 616444292/690121874 985717377/626476481 Tresali Campanal Verdera Vegadali, 11 Cecea Campanal, 4 El Rivero, s/n El Barru, 7 Priandi, 2 El Campulotu Priandi L’Espinadal, 15 L’Espinadal, 15 L’Espinadal, 15 Purnea Los Campones Paraes, 42 Cecea Fuensanta Fuensanta Orizón Piloñeta Pruneda, 12 El Espinadal Hoteles:

Hotel Villa de Nava Hotel Prida Hotel Fuensanta Cases d’aldea: Casa Adela Casa Ali Casa Cuniella I y II Casa Germana Casa Laco Casería María Sopeña El Zaguán La Figar La Fragua Güelu Laureano Karquera Casa Ordóñez El Pedruco Casa Sara El Somolín Xuegu la Bola El Zaguán El Campón El Campulotu La Laguna s/n Basoréu Piloñeta Villa, 21 La Vega, 1 Cecea El Remediu Cezoso Gradátila Pruneda, 52 Ceceda Ovín, 5 Campanal, 4 Priandi Verdera Ovín, 10 Viobes, 16 Purnea La Cueva, 13 Cecea Cecea Purnea Cecea 985718070 985716711 985717468 985716246/665147492 985236240/646276187 985716457/627288525 985259591 619726511 629240295 985704006 985724581 985717377 985700559 985717278 985717376 985716838/630031058 985716590/646686537 985704132 985704368 985704006 985716062/650478172 985704368 La Casina de Enmedio Casa El Casino El Corralón El Pláganu La Riera I y II El Leñeru El Rivero El Glayu Buyeres Eugenia El Llagar de Zoilo El Valle La Cuadra El Tendejón El Espinadal Corral Tíu Juan Casa Marciano El Taller La Foína La Llera Molín Fraynoquiso Tenáu Na Bolera La Espinera La Vaca Pinta

(23)

Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava /Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava / Red de Senderos del Concejo de Nava / Rede de Senderos del Conceyu Nava23 Deposito Legal: AS-416/09

Fotografías: José Suárez Edita: Ayuntamiento de Nava Diseño y maquetación:

(24)

Figure

Actualización...

Referencias

Actualización...

Related subjects :