• No se han encontrado resultados

Capítol 2. Marc teòric i context històric

2.3. Els mitjans de comunicació de les administracions públiques

2.3.2. La introducció de les Tic‟s a les administracions locals.

L‟any 2007, 6 anys abans de l‟aprovació de l‟esmentada Llei de Transparència, amb la llei d‟accés electrònic dels ciutadans a l‟administració, ja es va reconèixer el dret a relacionar-se amb totes les administracions utilitzant mitjans electrònics, així com formular sol·licituds, manifestar consentiment, efectuar pagaments, realitzar transaccions i oposar-se a resolucions i actes administratius. Així l‟article 1 de la Llei 11/2007 de 22 de juny d‟accés electrònic dels ciutadans a l‟administració reconeix “el dret dels ciutadans a relacionar-se amb les administracions per mitjans electrònics i regula els aspectes bàsics de la utilització de les tecnologies de la informació en l‟activitat administrativa, en les relacions entre les administracions publiques, així com en les relacions dels ciutadans amb aquestes amb la finalitat de garantir el seu dret, un tractament comú davant les administracions i la validesa i eficàcia de l‟activitat administrativa en condicions de seguretat jurídica. Les administracions

94

publiques han d‟utilitzar les tecnologies de la informació d‟acord amb el que disposa aquesta llei, i assegurar la disponibilitat, l‟accés, la integritat, l‟autenticitat, la confidencialitat, i la conservació de les dades, les informacions i els serveis que gestionin en l‟exercici de les seves competències”.

La Ley 19/2013 de 9 de diciembre de Transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno, i les corresponents a les diferents comunitats autònomes formen part del marc legal en què situem aquesta Tesi, junt amb els principis constitucionals i altres normatives. Aquesta Llei relaciona ja en el seu títol la transparència i l‟accés a la informació, amb el bon govern, com a vessants estretament relacionades que serveixen per organitzar el text legal en dos títols: 1, Transparència de l‟activitat pública; 2, Bon govern; dos vessants que han de ser garantides pel Consell de Transparència i Bol Govern de què tracta el Títol III.

En el Preàmbul es desenvolupa la filosofia que orienta aquesta relació:

La transparencia, el acceso a la información pública y las normas de buen gobierno deben ser los ejes fundamentales de toda acción política. Sólo cuando la acción de los responsables públicos se somete a escrutinio, cuando los ciudadanos pueden conocer cómo se toman las decisiones que les afectan, cómo se manejan los fondos públicos o bajo qué criterios actúan nuestras instituciones podremos hablar del inicio de un proceso en el que los poderes públicos comienzan a responder a una sociedad que es crítica, exigente y que demanda participación de los poderes públicos...

La presente Ley tiene un doble alcance: incrementa y refuerza la transparencia en la actividad pública –que se articula a través de obligaciones de publicidad activa para todas las Administraciones y entidades públicas –, reconoce y garantiza el acceso a la información – regulado como un derecho de amplio ámbito subjetivo y objetivo – y establece las obligaciones de buen gobierno que deben cumplir los responsables públicos así como las consecuencias jurídicas derivadas de su incumplimiento –lo que se convierte en una exigencia de responsabilidad para todos los que desarrollan actividades de relevancia pública –. [Preámbulo I]

En relació amb el Títol I, “Transparencia de la actividad pública”, s‟explica que s‟adopta una “doble perspectiva: la publicidad activa, y el derecho de acceso a la información pública”.

95

En el Capítol II, que tracta de la publicitat activa, es diu que,

“... Establece una serie de obligaciones para los sujetos..., que habrán de difundir determinada información sin esperar una solicitud concreta de los administrados. En este punto se incluyen datos sobre información institucional, organizativa y de planificación, de relevancia jurídica y de naturaleza económica, presupuestaria y estadística.

I l‟article 5. Principios generales.

1. Los sujetos enumerados en el artículo 2.1 publicarán de forma periódica y actualizada la información cuyo conocimiento sea relevante para garantizar la transparencia de su actividad relacionada con el funcionamiento y control de la actuación pública.

2. Las obligaciones de transparencia contenidas en este capítulo se entienden sin perjuicio de la aplicación de la normativa autonómica correspondiente o de otras disposiciones específicas que prevean un régimen más amplio en materia de publicidad.

3. Serán de aplicación, en su caso, los límites al derecho de acceso a la información pública previstos en el artículo 14 y, especialmente, el derivado de la protección de datos de carácter personal, regulado en el artículo 15. A este respecto, cuando la información contuviera datos especialmente protegidos, la publicidad sólo se llevará a cabo previa disociación de los mismos.

4. La información sujeta a las obligaciones de transparencia será publicada en las correspondientes sedes electrónicas o páginas web y de una manera clara, estructurada y entendible para los interesados y, preferiblemente, en formatos reutilizables. Se establecerán los mecanismos adecuados para facilitar la accesibilidad, interoperabilidad, la calidad y la reutilización de la información publicada así como su identificación y localización”...

Aquest Capítol representa el marc específic en què se situa la producció d‟una informació pública per a la participació ciutadana des dels webs i/o portals de comunicació públics locals, objecte central d‟aquesta Tesi, íntimament relacionat amb el Capítol III dedicat a configurar, com s‟explica al Preàmbul,

“... de forma amplia el derecho de acceso a la información pública, del que son titulares todas las personas y que podrá ejercerse sin necesidad de motivar la solicitud. Este derecho solamente se verá limitado en aquellos casos en que así sea necesario por la propia naturaleza de la información –derivado de lo dispuesto en la Constitución Española– o por su entrada en conflicto con otros intereses protegidos...”

96

El principi general de publicació activa. Consideracions

El principi general de publicació activa de la informació sense limitacions representa la gran revolució del segle XXI en transparència i accés a la informació, de la mà d‟Internet. Les lleis més recents, van acollint aquest principi general de publicitat activa de la informació més rellevant amb l‟objectiu de possibilitar la participació i el control de la gestió pública, referides a les decisions que interpreten el dret, dades sobre l‟organització, les i els treballadors públics, els procediments, les concessions, les autoritzacions, els contractes i en general la despesa pública, o sobre l‟existència i el sistema d‟exercir el propi dret d‟accés a la informació pública.

La publicitat activa contribuirà a generar nova informació a disposició de la societat. Aquesta posada a disposició de la ciutadania d‟informacions en obert, que connecta amb el principi de governança i govern obert i col·laboratiu, inspira el projecte conegut com a open data, liderat per països, com els Estats Units i Anglaterra. Aquest principi de govern obert, del qual no ens ocuparem en aquesta Tesi, planteja com a punt feble el repte de garantir la preservació dels interessos protegits, tenint en compte els nous riscos que poden derivar del creuament de dades i la generació de noves aplicacions, a partir d‟informacions considerades inicialment “inofensives” però susceptibles de contenir elements que poden afectar el dret a la intimitat i a la protecció de dades. La posada a disposició indiscriminada de dades en obert pot portar a males interpretacions, a informacions parcials o descontextualitzades si no es fa amb totes les garanties de protecció.

Aquest nou escenari de mostrar dades en obert que possibilita Internet i les tecnologies de la informació ha d‟anar íntimament lligat amb l‟exercici del periodisme que permet convertir una informació no tractada en una informació tractada a nivell informatiu, fàcil d‟entendre i d‟interpretar. El periodisme aquí ha d‟exercir la funció de tractar i representar les dades d‟una forma didàctica i accessible al gran públic, sense cap manipulació ni intromissió que alteri el seu contingut i amb un llenguatge col·loquial i fàcil de comprendre per al gran públic. Aquest és l‟interès d‟aquesta investigació.

97

2.3.3. Les formes de comunicació i periodisme a les corporacions locals